Sedm let pracuji pro Úřad městské části Praha 7. Mé pracovní povinnosti zahrnují rozmanité činnosti: pořizuji audiovizuální záznamy, zajišťuji přímé přenosy, občas se starám o konferenční a ozvučovací techniku… primárně jsem ale grafik a v tomto příspěvku se zaměřím právě na pár příkladů grafického designu.
Ve veřejném prostoru je nejčastějším komunikačním prostředkem stále klasický plakát. Tato tiskovina může být jediným zdrojem informací, bývá tedy textovým sdělením velmi obsáhlá. Pro jednoznačnou a rychlou identifikaci podléhají presentační výstupy úřadu jednotnému grafickému stylu.
Běžné výstupy úřadu se identifikují logem, které vytvořil Jan Hora (pedagog Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem). Ve speciálních případech se užívá znaku. Zobrazování znaků se řídí jasnými heraldickými pravidly. Život ale nikdy není jednoduchý. Pro frankovací stroj nebo třeba dvoucentimetrovou slepotiskovou raznici jsem proto vytvořil verze, které co nejvíce odpovídaly blasonu a zároveň splňovaly limity použitých technologií.
“Já bych všechny ty internety zakázala!”
Úřad městské části Praha 7 hojně využívá digitálního marketingu. Sdělování informací probíhá mimo jiné po sociálních sítích i e-mailech. Všechny technologie nejsou responzivní: Například pro Facebook tvořím ilustrační obrázky v kompromisu “bezpečných zón”. Facebook media ořezává podle toho, jestli se zobrazí na počítači nebo mobilním telefonu, pravidla velmi často mění a nedokumentuje.
Ne vždy se v databázích fotobank podaří dostatečně rychle nalézt ilustrační obrázek se správným vyzněním. V časově kritickém prostředí jsem si tedy mnohdy pomohl grafickou manipulací.
“Je to kampaň!”
Marketingová agentura Dark Side a.s. vytvořila kampaň pro podporu sbírky na rekonstrukci Letenského kolotoče. Vizuály byly založeny na postavě koně Avara před restaurováním. Převzal jsem tuto kampaň a ve stejném stylu vytvořil další materiály, jako upoutávky před filmy, tiskoviny i upomínkové předměty.
Zajímavým projektem ÚMČ Praha 7 byla propagační akce seznamující širokou veřejnost s problematikou rekonstrukce Libeňského mostu. K této příležitosti jsem vytvořil řadu hravých kreativních retuší znázorňujících přílišné zatížení mostu, nefunkčnost dopravního tahu a podobně.
Libeňský most jsem na základě historických i nových fotografií překreslil do podoby technického výkresu. Tento náčrtek poté sloužil jako grafický prvek tiskovin i digitálních materiálů.
Při vytváření novoročenek jsem samozřejmě vycházel z jednotného vizuálního stylu. “PFka” patří do užité grafiky, ve tvorbě jsem měl ovšem poměrně “volnou ruku” a tak jsem je posunul ke grafice umělecké. Motiv silně stylizovaného jmelí zaznamenal převeliký úspěch, byl jsem tedy pověřen úkolem na tento námět vytvořit ještě plakát a v pozměněné podobě i reklamu do Hobuletu (měsíčník Prahy 7, průnik radničních novin a kulturně-společenského magazínu).
V roce 2020 se radnice Prahy 7 přestěhovala do vlastního domu (rekonstrukce Atelier bod architekti). Tato událost se stala obrovským konverzačním tématem, které jsem reflektoval v novoročence piktogramem čelního pohledu na stavbu. A významným předmětem hovorů stále zůstává, další novoročenky jsem tedy založil na snímcích zajímavých detailů budovy.
mapy, co se nestaly
Pro turistickou mapu a stolní hru na téma Prahy 7 jsem vytvořil řadu grafických symbolů. Piktogramy představují významné budovy a orientační body městské části. Turistickou mapu doplnily ilustrace Alexeye Klyuykova a po mnoha změnách vyšla nakonec jen v anglickém jazyce jako Mapa Art District 7 bez mých ideografů. Stolní hra se vlivem prioritizace akutnějších úkolů stala mým osobním projektem, který již řadu let “čeká v šuplíku”.
A na dokončení čeká i schematická mapa podlaží nové radnice. Mapu jsem nakreslil na základě půdorysných plánů stavby. Ač je stylizovaná, poměry odpovídají skutečnosti. K jednodušší orientaci jsem vytvořil sadu ikonek, které označují jednotlivá pracoviště nebo účely místností.